In heel Europa proberen steden hun afhankelijkheid van auto-gebaseerde mobiliteit radicaal te verminderen. Het project ‘EXperimenting with city streets to TRAnsform urban mobility’ (EX-TRA) gebruikt experimenten in straten om een transitie naar een ‘post-auto’ stad te verkennen. Het project zal inzichten genereren voor het ontwerp en de regelgeving voor diverse en inclusieve straten, over de randvoorwaarden voor een verbeterde loop- en fietsbereikbaarheid én aanvullende opties voor deelmobiliteit, micromobiliteit en vrachtvervoer.
Luca Bertoloni is hoogleraar Planologie aan de Universiteit van Amsterdam en hij leidt het Europese project EX-TRA. ‘Ons project is een samenwerking tussen veertien wetenschappelijke en maatschappelijke partners in Nederland, Italië, België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Waar het ons omgaat, is dat steden die graag ‘autoluwe’ willen worden, ingrediënten krijgen voor een proactieve visie op een duurzame bereikbaarheid, zonder auto’s. Bovendien hebben ze effectieve strategieën nodig om in te spelen op systematische weerstand tegen verandering. Straatexperimenten toelaten, is niet zo moeilijk; het gaat er vooral om hier heel actief ruimte voor te bieden als overheid. En om ervan te leren!’