Empowerment van jongeren via mobiele sociale netwerken met leeftijdgenoten die fungeren als motivatoren

Homies | wijkgerichte op media gebaseerde identiteiten met empowermentstrategieën

Dit project had als doel bij te dragen aan het vergroten van de kansen van jongeren. Er werd een social media-netwerk gebouwd rond jonge kerninformanten (‘homies’) op scholen. Deze jongeren werden getraind en begeleid door professionele coaches om als motivator te kunnen fungeren.

Het consortium
Dr. Julia) Kneer (Erasmus Universiteit Rotterdam), Peer2Peer en Vodafone Ziggo

  • Samenvatting onderzoeksresultaten Peer2Peer Nijmegen

    In 2018 verscheen een toegankelijke samenvatting van het experiment in Nijmegen, dat liep van maart t/m juni 2018 (PDF).

    Aan het onderzoek op middelbare scholen in Nijmegen deden 16 Nederlandse jongeren (buddy’s) en 16 jongeren uit Syrië (peers) mee. Alle deelnemers waren tussen de 13 en 18 jaar oud. Voordat de buddy’s en peers aan elkaar gekoppeld werden, volgden de buddy’s eerst een training. In deze training werd onder andere stilgestaan bij communicatievaardigheden en het omgaan met cultuurverschillen. Daarnaast werd voorafgaand aan de eerste ontmoeting tussen buddy’s en peers door alle deelnemers een vragenlijst ingevuld. De vragen waren gericht op aspecten van welzijn, het gebruik van sociale media en motivatie op school. Na 14 weken werd dezelfde vragenlijst opnieuw door alle deelnemers ingevuld. Daarnaast werd aan vier van de buddy’s gevraagd om een mediadagboek bij te houden waarvoor zij wekelijks vijf vragen via WhatsApp beantwoordden.

  • Wetenschappelijke publicatie

    In 2019 verscheen het artikel ‘With a Little Help from My Friends: Peer Coaching for Refugee Adolescents and the Role of Social Media‘ (PDF)